Wat gebeurde er in het tweede kwartaal van 2025?ALV en Netwerkborrel 3 juni
Op 3 juni kwamen de leden van MKB Leidschendam-Voorburg bijeen voor de Algemene Ledenvergadering, gevolgd door een inspirerende netwerkborrel. Een bijeenkomst organiseren is óók een vorm van ondernemen: je hebt een plan, maar in de praktijk loopt het vaak anders – en precies dat bracht die avond waardevolle gesprekken en inzichten.
De netwerkborrel werd verrijkt met inzichten van twee bevlogen ondernemers: Alexandra Duijsens van BIG Horeca en Reno Hilgersom van Hilgersom Horeca groep. Beiden deelden openhartig hoe zij omgaan met de actuele uitdagingen rondom personeel, klantgerichtheid en veranderende verwachtingen in de markt.
De rode draad van de avond? De realiteit waarin veel ondernemers zich vandaag herkennen:
Tussen de gesprekken door kwamen er waardevolle inzichten naar voren. Twee lessen bleven nadrukkelijk hangen:
-
Maak ondernemers van je personeel
Geef medewerkers het gevoel dat ze echt bijdragen aan het succes van het bedrijf. Wanneer ze hun impact zien en voelen, groeit de betrokkenheid.
-
Wees helder en eerlijk
Wat verwacht jij van je mensen, en wat mogen zij van jou verwachten? Die duidelijkheid voorkomt onduidelijkheden en versterkt het onderlinge vertrouwen.
Een opvallende uitspraak van de avond: “Een mooie tent kan iedereen bouwen, maar het verschil zit in de service.” Zeker in de horeca – maar eigenlijk in iedere branche – is klantbeleving het krachtigste middel om je te onderscheiden.
Met veel dank aan onze sprekers en aanwezigen kijken we terug op een geslaagde avond vol herkenning, inspiratie en verbinding. Op naar de volgende ontmoeting!

Terugblik: Online Marketing Challenge – studenten helpen lokale ondernemers vooruit
Op 18 en 19 juni nam MKB Leidschendam-Voorburg deel aan de Online Marketing Challenge, samen met 30 andere ondernemers uit de regio. Het evenement werd georganiseerd door De Haagse Hogeschool en bracht ondernemers en studenten samen rond een actueel en praktisch thema: online zichtbaarheid.
De studenten doken in de socialmediakanalen van de deelnemende bedrijven en onderzochten waar kansen lagen en wat beter kon. Op basis daarvan presenteerden zij concrete, direct toepasbare adviezen waarmee ondernemers écht aan de slag kunnen. Denk aan tips voor betere content, zichtbaardere campagnes of een effectievere doelgroepbenadering.
De presentaties waren van hoog niveau en de reacties van de ondernemers unaniem enthousiast. Het was een waardevolle uitwisseling tussen onderwijs en praktijk, met resultaat dat verder gaat dan één bijeenkomst.
Een prachtig initiatief van De Haagse Hogeschool dat smaakt naar meer – en dat gelukkig ook een vervolg krijgt: de Online Marketing Challenge staat ook volgend jaar weer op de agenda.
We houden jullie op de hoogte van de nieuwe editie!

|